بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 1 آذر 1396 در ساعت 11 : 27 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در این مقاله از سری مقالات آموزشی وبسایت ایران هیدرولیک مرکزی به شما مطالبی در مورد قطعات لیفتراک را خواهیم آموخت امیدواریم تا انتها با ما همراه باشید و در انتها مطالبی در مورد قطعات لیفتراک اطلاعات جامع و کاملی به دست آورید. در ابتدا باید در مورد خود لیفتراک وضیحاتی دهیم این که این خودرو از جمله ماشین آلات راه سازی می باشد که از ابعاد بزرگی بهره مند است و مانند جک پالت و استاکر و دیگر خودرو های راه سازی وظیفه ی حمل کالا یا وسایل دیگر را از نقطه ای به نقطه ی دیگر بر عهده دارد.

لیفتراک از چند بخش اصلی تشکیل شده است که عبارتند از بدنه ، اتاق راننده ، حفاظ سقف ، دکل ، حمل کننده ، نگهدارنده بار ، شاخک ها ، وزنه تعادل، چرخ ها ،  تجهیزات هشدار دهنده ، سیلندر هشدار دهنده ، سیستم هیدرولیک و سیستم ترمز که هر یک از این قطعات لیفتراک را جداگانه توضیح خواهیم داد. بدنه را می توان اصلی ترین قطعات لیفتراک دانست زیرا بقیه قسمت ها بر روی آن سوار می شوند و به وسیله ی آن کنترل میشوند. اتاق راننده فضایی است که شخصی که کنترل وسیله را در اختیار دارد در آن قرار میگیرد و در این اتاق پدال ها و اهرم ها و... در اختیار او قرار دارد.

برای آنکه راننده ی لیفتراک از هر خطری مصون باشد باید سقفی بالای سر وی قرار داشته باشد این وظیفه را حفاظ سقف بر عهده دارد. برای آنکه راننده بتواند به راحتی بار ها را بالا و پایین کند به دکل نیازمند است ، دکل از لوازم یدکی لیفتراک است که در آن تعدادی ریل دارای قفل داخلی قرار داده شده است تا کار بالا و پایین بردن وسایل را راحت تر کرده باشد.

بخش شاخک ها برای آنکه بتوانند به درستی وظایف محوله را انجام دهند به تکیه گاهی به نام حمل کننده نیاز دارند، همچنین برای آنکه بار پس از بلند شدن توسط لیفتراک به عقب حرکت نکرده و آسیبی به آن نرسد از نگهدارنده بار استفاده می کنند این کار با کمک شاخک ها که وظیفه ی نگهداری پالت ها و بارها را بر عهده دارد انجام می شود. هر وسیله ای برای آنکه بتواند بر روی زمین به خوبی حرکت کند به چرخ نیازمند است، حرکت لیفتراک در صورتی به خوبی انجام می شود که در قسمت پشت لیفتراک از وزنه ی تعادل استفاده شده باشد این وزنه که از جنس چدن ساخته شده است میتواند تعادل لیفتراک را در هنگام بالا و پایین کردن بار و همچنین در هنگام حمل آن حفظ نماید.

هر وسیله ی متحرکی برای آنکه در حین حرکت دچار تصادف با سایر افراد و وسایل متحرک نشود به بخش هشدار دهنده نیاز دارد که در لیفتراک تجهیزات هشدار دهنده این کار را انجام می دهند. همچنین برای آنکه جا به جایی بار به خوبی انجام شود از سیلندر هیدرولیک بر روی بدنه و دکل لیفتراک استفاده می شود. سیستم ترمز نیز یکی از قطعات لیفتراک می باشد که با استفاده از پدالی که در زیر پای راننده لیفتراک تعبیه شده است تا راننده در هنگام لزوم بتواند از آن استفاده نماید.

10 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :